We zijn maandag 27 oktober op school gestart met een nieuw, sprankelend thema uit de methode Leskracht: “Van St. Juttemis tot Party”. Dit thema draait helemaal om feesten, tradities en rituelen – van eeuwenoude gebruiken tot moderne vieringen. En natuurlijk stellen we ook de vraag: Wat maakt iets nou écht een feest?

In de komende weken duiken we samen met de kinderen in allerlei soorten feesten: religieuze, culturele, historische en persoonlijke. Denk aan verjaardagen, bruiloften, carnaval, Holi, Eid, Kerst, Koningsdag, Sinterklaas – maar ook minder bekende feesten uit andere delen van de wereld komen aan bod. Zelfs St. Juttemis komt voorbij… (of bestaat die eigenlijk niet?)

Wat leren de kinderen?

Het thema is vakoverstijgend en raakt aan verschillende leergebieden zoals wereldoriëntatie, burgerschap, taal, kunst en cultuur.

Kinderen leren onder andere:

  • Wat het verschil is tussen tradities, rituelen en gewoontes
  • Hoe feesten ontstaan zijn en waarom ze worden gevierd
  • Welke feesten en gebruiken andere culturen kennen
  • Wat feest betekent voor henzelf en voor anderen
  • Hoe je sámen een feest organiseert, inclusief planning, versiering, uitnodigingen en misschien zelfs een optreden!

Daarnaast is er aandacht voor sociale vaardigheden zoals samenwerken, respect voor verschillen, en het delen van persoonlijke verhalen. Ook media, muziek en creatieve vakken krijgen een plek binnen het thema.

Van verwondering tot verdieping

Leskracht werkt thematisch vanuit nieuwsgierigheid. We starten met het opwekken van verwondering: Wat weten we al? Wat willen we weten? Vervolgens gaan de leerlingen zelf onderzoeken, ontdekken en maken. Dit past perfect bij onze visie op onderwijs: kinderen leren actief, betekenisvol en in samenhang.

En zoals bij ieder Leskracht-thema, sluiten we ook dit thema feestelijk af. Elke groep geeft hier op zijn eigen manier invulling aan: misschien met een presentatie, tentoonstelling, toneelstuk of… een écht feestje!

Samen vieren, samen leren

“Van St. Juttemis tot Party” is niet alleen leerzaam, maar ook verbindend. Door met elkaar stil te staan bij wat we vieren – en waarom – leren kinderen elkaar beter kennen. Ze ontdekken verschillen én overeenkomsten, en krijgen oog voor elkaars achtergrond en verhalen. Dat draagt bij aan een fijne sfeer in de klas en op school.

We kijken uit naar een aantal weken vol plezier, verdieping en verbinding – en natuurlijk eindigen we met een knaller van een party!