Jenaplan

Jenaplan

De Dijkwerkers werkt volgens het Jenaplan-concept.
Het basisprincipe is dat elk kind uniek is, van onvervangbare waarde en met eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Wij gaan uit van verschillen. Kinderen leren van die verschillen en respecteren die ook van elkaar.

Als je er van uit gaat dat ieder kind verschillend is, dan is ook iedere jenaplanschool verschillend.
De uitgangspunten voor elke Jenaplanschool zijn hetzelfde, maar elke school vult dit op haar manier en met haar mogelijkheden in. Iedere school is immers anders: is het een grote of een kleine school, is het een buurtschool of een streekschool, een stads- of een dorpsschool, openbaar of katholiek? Uit welke gezinnen komen de kinderen, hoe zijn de kwaliteiten van het team, hoe is de betrokkenheid van de ouders bij de school, enzovoort.

Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs en we werken schoolbreed met thema’s/projecten.
We leren niet alleen uit boeken; om de wereld te kunnen begrijpen brengen we kinderen de wereld in ( excursies ) of halen we de wereld de school in ( bijv. gastsprekers ).

We willen dat ons onderwijs zo écht mogelijk is.
Als een taaldoel is om een mail te kunnen schrijven, dan geven we de kinderen instructie hoe een mail geschreven wordt. Daarna sturen ze zélf een mail om bijvoorbeeld iemand uit te nodigen om in de groep iets te vertellen dat te maken heeft met het thema. Op deze manier leren kinderen ook daadwerkelijk toepassen wat ze met rekenen, spelling, taal en lezen hebben geleerd.

Omdat de relatie tussen leerkracht en leerling en de relatie tussen leerlingen onderling belangrijk is, gaan we op De Dijkwerkers met groep 5 t/m 8 drie dagen op kamp. Dit doen wij aan het begin van het schooljaar, tussen de zomervakantie en de herfstvakantie in. Op deze manier werken we samen aan een positieve groepsvorming en leert de leerkracht de kinderen goed kennen. Het is tevens de afsluiting van ‘De Gouden Weken’, dit zijn de eerste weken na de zomervakantie waarin je samen werkt aan een fijne sfeer binnen de groep en waarin je went aan de afspraken die er binnen de groep en/of school gelden.

Het jenaplan kent 4 basisprincipes: gesprek, spel, werk en viering. Deze principes komen gedurende de week afwisselend aan bod in alle groepen. Verder staan de jenaplanessenties centraal. De jenaplanessenties zijn de vaardigheden en gedragslijnen waaraan kinderen in hun basisschoolloopbaan aan werken. Ze leren vaardigheden en oefenen deze voor de toekomst. Onze school is daarin een oefenplaats.