Ook in de kleutergroepen werken wij al actief aan digitale geletterdheid. Op een speelse manier maken kinderen kennis met technologie en leren ze logisch denken, samenwerken en problemen oplossen – allemaal belangrijke vaardigheden voor de toekomst.

Binnen ons Jenaplanonderwijs sluit dit mooi aan bij het spelend leren, thematisch werken en ontdekken in kleine kring.

Voorbeelden uit de praktijk:

Let’s Go Code
Met deze kleurrijke set leggen kinderen routes op de grond en voeren ze stap voor stap opdrachten uit. Zo oefenen ze met volgorde, richting, herhaling en het ontdekken van patronen – een eerste stap in leren programmeren.

Robot Bubble
Bubble is een vriendelijke programmeerrobot die reageert op eenvoudige opdrachten. Kinderen geven hem instructies via knoppen of kaartjes en zien direct wat er gebeurt. Zo leren ze oorzaak en gevolg herkennen en zelf logische stappen bedenken.

Vooruitdenken: een stevige basis

Door al vroeg te starten met digitale geletterdheid, leggen we een stevige basis voor de bovenbouw. Kinderen raken vertrouwd met technologie, bouwen denkstrategieën op en leren dat digitale middelen hulpmiddelen zijn om te leren, ontdekken, creëren en delen.

En belangrijk: we doen dit op een manier die past bij wie zij zijn, hoe zij leren en wat hen nieuwsgierig maakt.

Nieuwsgierig naar wat er in de leskist zit?

Voor wie een kijkje wil nemen: in de vitrinekast in de hal staat een selectie van de materialen uit de huidige leskist tentoongesteld. Loop gerust langs om te zien waar de kinderen op school mee werken!