Binnen ons Jenaplanonderwijs sluiten we de week of een thema regelmatig af met een zogeheten “viering”. Dit zijn betekenisvolle momenten waarin kinderen samenkomen om te leren van en met elkaar, plezier te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Hieronder leggen we de verschillende soorten vieringen, zoals ze in de kalender staan, uit:
Techniekviering
Tijdens een techniekviering werken alle groepen op hun eigen niveau aan een techniekopdracht. Denk aan bouwen, onderzoeken, ontwerpen of programmeren.
Doel: Bevordert creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerking.
Jenaplanvisie: Kinderen leren door te doen. Ze onderzoeken, ontdekken en ontwikkelen hun technische vaardigheden in een betekenisvolle context.
Groepsviering
De klas organiseert zelf een afsluiting van de week. Dit kan van alles zijn: gezelschapsspelletjes, extra buitenspelen, samen koken of knutselen.
Doel: Samen reflecteren op de week en het groepsgevoel versterken.
Jenaplanvisie: Kinderen nemen verantwoordelijkheid, oefenen in plannen en samenwerken. De stem van het kind is belangrijk.
Spelletjesviering
De leerlingen spelen gezelschapsspelletjes met elkaar. Dit bevordert sociale interactie en plezier in de groep.
Doel: Stimuleren van sociale vaardigheden, spelinzicht en groepsbinding.
Jenaplanvisie: Samen spelen is samen leren – kinderen leren omgaan met regels, emoties en elkaar.
Dramaviering
Alle klassen oefenen op hun eigen niveau met drama. Denk aan toneel, rollenspel of expressie-oefeningen.
Doel: Kinderen leren zichzelf uitdrukken, samenwerken en inlevingsvermogen tonen.
Jenaplanvisie: Kunstzinnige vorming is een belangrijk onderdeel van de brede ontwikkeling van het kind.
Viering
Een speciale presentatie voor ouders, waarin alle klassen iets laten zien rond het thema waar aan gewerkt is (zoals liedjes, toneelstukjes, verhalen of presentaties).
Doel: Kinderen tonen trots hun leerproces aan anderen.
Jenaplanvisie: Het delen van wat je hebt geleerd versterkt eigenaarschap, zelfvertrouwen en het gevoel van gemeenschap – ook met ouders.
Waarom zijn vieringen belangrijk in het Jenaplanonderwijs?
Vieringen zijn méér dan een gezellig moment. Ze dragen bij aan:
- Samen leven en leren: Vieringen maken zichtbaar wat kinderen bezig houdt.
- Verantwoordelijkheid nemen: Kinderen denken mee over de invulling.
- Oefenen van sociale en creatieve vaardigheden.
- Reflectie op het eigen leren.
- Verbinding tussen school, kinderen en ouders.