Bij ons op school leren kinderen niet alleen met technologie, maar ook van elkaar. Onder leiding van juf Daphne hebben de leerlingen van groep 3/4 samen met groep 7/8 gewerkt aan doelen uit de leerlijn digitale geletterdheid. In deze periode stonden programmeren en coderen centraal – een leuke én leerzame manier om vertrouwd te raken met de digitale wereld van nu.
We maken gebruik van stichtingbrede leskisten rond ICT, die per periode wisselen tussen de verschillende scholen. Zo krijgt iedere groep de kans om te werken met verschillende materialen en thema’s die passen bij hun ontwikkeling.
Wat deze aanpak extra bijzonder maakt, is de samenwerking tussen jong en oud. De oudere leerlingen begeleiden de jongere kinderen stap voor stap. Ze leren niet alleen hoe ze een robot laten bewegen of een code bouwen, maar ook hoe ze samen iets voor elkaar krijgen. Voor de jongere kinderen is het fijn én motiverend om op die manier geholpen te worden.
Deze manier van werken sluit perfect aan bij ons Jenaplanonderwijs, waarin samen leren één van de belangrijkste pijlers is. Kinderen ontwikkelen niet alleen digitale vaardigheden, maar ook zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en sociale betrokkenheid.
Zo bouwen we – onder leiding van enthousiaste leerkrachten zoals juf Daphne – aan toekomstgericht, betekenisvol onderwijs.




